PROJEKT „TECHNOLOGIE Z KLASĄ 1-3”
{multithumb}Uczniowie naszej szkoły zrealizowali kolejny etap projektu „Technologie z klasą 1-3” organizowanego przez Fundację Uniwersytet Dzieci z siedzibą w Krakowie, a rekomendowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Tym razem tematyka zajęć dotyczyła sposobu porozumiewania się robotów.
Dzieci poznały postać robota Kodeusza – narratora i głównego bohatera projektu. Udaje się on w testowy lot statkiem kosmicznym nowej generacji do innego układu słonecznego. Po drodze zderza się z Asteroidą Gamma. Uderzenie jest tak silne, że robot traci przytomność.
Budzi się na tajemniczej planecie w nieznanym Układzie Słonecznym ProgramiX. Nie pamięta jednak, skąd pochodzi ani jak nazywa się jego dom. Robot musi naprawić statek i przypomnieć sobie nazwę swojej planety. W tym celu potrzebna jest mu pomoc – pomoc uczniów naszej szkoły.
Kodeusz połączył się z naszą szkołą przez radio, jednak ze względu na problemy techniczne, robot zdecydował, że po każdym przelocie na kolejną planetę będzie wysyłał do dzieci listy z opisem swoich przygód oraz szkice każdej odwiedzanej planety.
Podczas realizacji tematu „Jak porozumiewają się roboty”, dzieci dostały karty pokładowe, na których narysowały postać robota. Poznały także historię dziewczynki, która robiła dokładnie to, o co została poproszona. Uświadomiły sobie, że komputery i roboty – podobnie, jak dziewczynka z opowieści – rozumieją wyłącznie precyzyjne i dokładne instrukcje, a wydawaniem ich zajmuje się człowiek, którego nazywamy programistą. W dalszej części lekcji uczniowie stworzyli dwa programy dla swoich robotów: program do mycia zębów oraz program do planowania tygodnia z życia robota. Dowiedziały się, że programowanie (lub kodowanie) to porozumiewanie się z komputerem za pomocą instrukcji napisanych w zrozumiałym dla niego języku, a takie instrukcje, to programy komputerowe.
{youtube}HZkyQRzdnFc{/youtube}