Szkoła Podstawowa nr 20 w ZSP nr 1 we Włocławku

Szkoła Podstawowa nr 20 w ZSP nr 1 we Włocławku

Dzień Zdrowia Psychicznego

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, które w tym roku przebiega pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”.

Jest to dobry momentem, aby na chwilę zatrzymać się i zastanowić nad tym, jak jest oraz co możemy zrobić, aby zadbać o swoje zdrowie psychiczne.  Proste, codzienne nawyki mogą nas chronić przed problemami związanymi ze zdrowiem psychicznym. Oto kilka propozycji:
Uśmiech każdego dnia – najlepszy sposób na poprawę nastroju. Podczas uśmiechu produkowane są endorfiny, czyli hormony szczęścia, dzięki czemu czujemy się lepiej. Uśmiech pomaga także w relacjach międzyludzkich.
Dbanie o umysł – o umysł powinno się dbać, np. poprzez odpoczynek, czytanie, medytację oraz inne aktywności, które sprawiają nam radość.
Unikanie porównywania się z innymi – każdy jest inny i tym samym wyjątkowy. Nie ma sensu porównywać się z innymi, gdyż może to negatywnie wpływać na naszą samoocenę. Ważne, aby doceniać siebie, ponieważ każdy z nas ma zarówno mocne, jak i słabe strony.
Pomaganie potrzebującym – pomaganie innym daje radość, satysfakcję i poczucie sensu. Pomagając innym, pomagamy także sobie, dlatego warto zaangażować się we wszelkie działania wolontaryjne.
Dbanie o relacje – człowiek nie jest samotną wyspą i potrzebuje w swoim życiu ludzi. Dzięki temu mamy poczucie, że nie jesteśmy sami. Warto uświadomić sobie, że mamy wokół siebie ludzi, którzy nas kochają i na których zawsze możemy liczyć.
Wdzięczność i docenianie każdego dnia – każdy dzień jest darem. Niestety często, przeciążeni nadmiarem obowiązków, zapominamy o tym. Warto każdego dnia doceniać to, co się ma i nawet w trudnych momentach szukać czegoś dobrego.
Rozwijanie pasji i zainteresowań – każdy ma coś swojego, czego wykonywanie sprawia radość. Warto znaleźć swoją pasję i poświęcać czas na jej rozwijanie, gdyż ma to bardzo pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne.
Wysypianie się – sen to zdrowie i bardzo skuteczna forma regeneracji organizmu. Warto przed snem unikać korzystania z ekranów (telefonu, tableta, telewizora), a zastąpić je dobrą książką czy ćwiczeniami relaksacyjnymi.
Katalog dobrych praktyk jest otwarty i uzależniony od własnych preferencji.
A jeśli potrzebujesz wsparcia specjalistów, poniżej znajduje się lista telefonów pomocowych, z których można skorzystać w sytuacji kryzysowej. Dbajcie o siebie!

Sprawdź także...